بررسی داستان کوتاه مادموازل کتی، اثر میترا الیاتی از منظر روایت شناسی متن
نویسندگان
چکیده
در حوزهی پژوهشهای ادبی، نقد مضمونی یک اثر همواره مورد توجه منتقدان بوده است. اما به تدریج در قرن بیستم، با پیدایش ادبیات مدرن و بعضاً پسامدرن فرم بیان و روایت پیچیدهتر از پیش میشود. این تغییر در ساختار، توجه منتقدان را به فرم و مکانیسم نوشتار مخصوصاً نحوهی روایت در آثار ادبی جلب میکند. ژرار ژنت، از جمله منتقدانی است که در حوزهی روایتشناسی متن، با تکیه بر مفاهیمی نظیر زمانمندی در داستان و زمانپریشی به بررسی مکانیسم روایی میپردازد. اما این سوال همواره مطرح میشود که آیا نگاه ساختاری به داستان، ما را از مضامین و محتوای آن غافل میسازد؟ در این مقاله تلاش کردهایم تا با بهکارگیری نظریهی ژنت در زمینهی زمان و زمانپریشی در روایت، داستان کوتاه مادمازل کتی نوشتهی میترا الیاتی را بررسی کنیم و طرح کلی از روابط زمانی در عناصر این داستان و زمانپریشی آن را ارائه دهیم. به علاوه، در ضمن بررسی روایتشناسی ساختگرا در این داستان، به شناختی مضمونی از اثر نیز دست یافتیم که میتواند پاسخی بر پرسش نخستین باشد.
منابع مشابه
روایت شناسی داستان فرود سیاوش
روایت شناسی داستان فرود سیاوش * مینا بهنام1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد دکتر محمّدجعفر یاحقی استاد زبان و ادبیّات فارسی چکیده رویکرد روایت شناسیدرقالبتحلیل ساختاری متون به ما امکان میدهد تا از طریق بررسی فرم یک اثر ادبی به نظام معنایی فراسوی آن دست یابیم. همچنین از گذر بررسی ساختار و عناصر شکل دهندة روایتها، در آثاری که حاوی قصهها و روایتهای گوناگونی از یک ژ...
متن کاملریخت شناسی داستان کوتاه
داستان کوتاه نوعی ادبی است که از میانهء قرن نوزد هم، همزمان با انقلاب صنعتی، به خاطر حجم کمتر آن به نسبت رمان و مجال خواندن آن در مدت زمانی کوتاه، در اروپا رواج پیدا کرد. ساده اندیشی است اگر بخواهیم به این نوع ادبی، در مقایسه با انواع دیگر، اهمیت کمتری بدهیم. زیرا دأستان کوتاه چه واقع گرایانه باشد چه شگفت انگیز، ساختاری استوار دارد که از نظر ریخت شناسی، فضا، زمان، شخصیت و... دارای اهمیت بسیار ا...
متن کاملتحلیل داستان کوتاه «درخت» اثر گلی ترقّی از دیدگاه روایت شناسی بلاغی
در این مقاله، ابتدا مختصری دربارۀ پیشینۀ روایت شناسی بلاغی مطرح و اصطلاحات مهمّ نویسندۀ ضمنی، انواع مخاطبان، راوی نامعتبر، تنش، ناپایداری و ... از دیدگاه سه نسل از نظریه پردازان بلاغی تعریف شده است. سپس داستان کوتاه «درخت» اثر گلی ترقّی از مجموعۀ من هم چه گوارا هستم بازخوانی و تفسیر شده است. موضوع اصلی داستان، چرخۀ سوءاستفاده است که هر یک از شخصیّت ها به نوعی در آن دخیل هستند. هر یک از گروه های مخ...
متن کاملتحلیل ساختار روایی، نقد متن و بــــازخوانی داستان «پیرچنگی» براساس روایت شناسی بلاغی
در این مقاله ابتدا دربارة روایت، رمان، چندبعدی و چندآوایی آن، زاویة دید، روایتگیر، راوی، نویسندة ضمنی، شخصیتپردازی، و ... از نظریهپردازان رمان و ساختار روایی آن مانند باختین، رابرت اسکولز، کریستف بالایی، رامان سلدن، پیتر ویدوسون و پیرو زیما یاد کردهایم. در نقد متن و تحلیل گفتمان شخصیتها در شکل-گیری روایت، تغییر وضعیت، گفتمان، صحنهپردازی و دیگر مؤلفههای داستان و روایت از نظریات تزوتان تود...
متن کاملتوبه ابراهیم ادهم از منظر روایت شناسی
موضوع مورد بررسی کوفه توبه ابراهیم ادهم است که از چهار متن انتخاب شده ؛ کشف المحجوب هجویری غزنوی ( قرن پنجم ه ق) طبقات الصوفیه خواجه عبدالله انصاری غزنوی ( قرن پنجم ه ق) ، ترجمه رساله قشیریه از مولفی نامعلوم ( قرن ششم ه ق) و شرح تعرف مستملی بخاری ( قرن پنجم ه ق.). روایت شناسی ، رویکرد اصلی این مقاله است . ابتدا هر چهار متن را به تعداد گزاره تقسیم و آنها را بر اساس رمزگانهای متفاوت ، دسته بندی ...
متن کاملروایت شناسی داستان های کوتاه محمدعلی جمال زاده
ادبیات داستانی ایران با سید محمّدعلی جمال زاده پای در دوران جدیدی گذاشت. داستان های مجموعۀ «یکی بود و یکی نبود» با نمونه های مشابه و پیشین خود تفاوت های بسیاری در شخصیت پردازی، شیوه های روایی و زبان داشت. هرچند جمال زاده داستان های بلندی نیز نوشته اما توانایی وی بیشتر در داستان کوتاه نمود یافته است. جمال زاده داستان کوتاه نویسی را گامی پیش تر از دهخدا برد. از این روی بیشتر جستارهایی که در مورد د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
etudes de langue et littérature francaisesجلد ۲، شماره ۲، صفحات ۹۵-۱۱۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023